Terra Madre Salone del Gusto 2018
datum: 15.10.2018fotek: 34
Dnes končí světové setkání hnutí Slow Food a sítě Terra madre – Salone del Gusto. Během posledních několika dní zaznělo nepřeberné množství příspěvků a diskutovalo se o mnoha tématech. Jedním z nich byla i budoucnost zemědělství a nedostatek zájmu o tuto činnost u mladých lidí.
Jeden projíždí nizozemskou krajinou v automobilu Vespa třešňově červené barvy, která probleskuje nekonečnou zelení rovinatých polí. Druhý cestuje Řeckem ve světle žlutém Citroenu 2CV, který supí olivovými háji a občas se zasekne a zastaví, podobně jako řecká ekonomika.
Jsou to potravinoví aktivisté, Samuel Levie a Pavlos Georgiadis. Oba vedou své video blogy na webu foodpolitics.eu, kde objevují zemědělství jednotlivých zemí, dělají rozhovory se zemědělci, producenty potravin a politiky po celé zemi. Samuel chce zjistit, co v praxi znamená „Společná zemědělská politika“ a jak by ji zemědělci chtěli reformovat, zatímco Pavlos je fascinovaný výraznou ruralizací, která se v Řecku v současné době odehrává, protože miliony mladých lidí se stěhují na venkov, aby našli práci: „Vždycky slyšíte o řeckých podvodnících, ale tady je jiné Řecko. Řecko, ve kterém jsou mladí lidé, producenti, vzájemná podpora a sounáležitost.“
Samuel i Pavlos mluvili na konferenci Salone del Gusto a Terra Madre: „Řekni, dělej, kopej: Praktiky a strategie pro mládež v zemědělství.“ S pouhými 7 % evropských farmářů ve věku nižším než 35 let se konference snažila přijít na způsoby, jak do zemědělství přilákat více mladých lidí a učinit jej rozumnou a ceněnou volbou profese. „Současná situace je zjevně neudržitelná,“ řekl Janno Lanjouw, koordinátor sítě Slow Food Youth. „Farmáři produkují naše jídlo a bez jídla zemřeme.“
Samuel a Pavlos ukazují příklady využití nových médií, která mladým lidem pomohou objevit svět potravin a zapojit se do něj, vytvořit novou politickou scénu, ve které budou hledat společné řešení zásadních problémů. Jiný příklad využití virtuálních nástrojů v přístupu k zemědělství předvedl Kiko Corsentino, který spolupracuje s Dontadini per Passione – projektem, který vyrostl kolem zděděného pomerančového háje na Sicílii, a který se zaměřuje na sociální média, blogy, e-mailové kampaně a přímé interakce se spotřebiteli tak, aby firma mohla být úspěšná. Jeho slova byla inspirující pro mnoho mladých lidí, kteří se chtějí začít věnovat zemědělství: „Je-li myšlenka opravdu silná, stojí za to riskovat. I když nemáte příliš velký rozpočet, pořád můžete investovat do nápadů a rozvíjet je.“
(Přeloženo a upraveno z článku New Media for New Farmers, slowfood.com)